| Paar kopjes koffie
per dag beschermen de hersenen tegen veroudering (Eur J
Clin Nutr. 2006 Aug 16) Oudere mannen van zestig tot
tachtig jaar verouderen mentaal minder snel als ze een paar koppen koffie per
dag drinken. Dat ontdekten onderzoekers van RIVM en Wageningen Universiteit
toen ze zeshonderd oudere mannen psychologisch testten, tien jaar volgden, en
vervolgens nog eens testten.
De
figuur hierlangs vergelijkt de mannen in het experiment die geen koffie dronken
met de mannen die wel koffie dronken. De laatste categorie ging minder
achteruit op de tests.
De onderzoekers hebben niet bestudeerd welke stof in koffie het effect
veroorzaakt. Ze speculeren dat de cafeine in de koffie een factor is. Cafeine
blokkeert de adenosine A2a-receptor in de hersenen, en verhoogt zo
de afgifte van acetylcholine. Acetylcholine beschermt hersencellen tegen de
beta-amyloide eiwitplacques die zich opbouwen tijdens het verouderingsproces.
Andere
mogelijke actieve stoffen in koffie zijn magnesium en fenolen. Het
belangrijkste fenol in koffie is cholorogeenzuur.
Volgens de gegevens van de onderzoekers is het effect optimaal bij een inname
van drie koppen koffie per dag. Bij een hogere inname ebt wordt het wat minder,
zoals je hierboven ziet. Of dat komt door de overmaat aan koffie is nog maar de
vraag. Uit de studie blijkt dat in de groep van de allergrootste koffiedrinkers
ook meer rokers en meer drinkers zitten.
|