|
Als je meer dan vijf koppen koffie per dag drinkt
leef je langer (Ann Intern Med. 2008 Jun 17;148(12):904-14.) Terwijl je dit leest zit
je al aan je zevende kop koffie van deze dag. Of is het je achtste? Je bent de
tel kwijt. Kan niet gezond zijn, zoveel koffie - denk je bij jezelf.
Nou, dat valt reuze mee. Als je deze epidemiologische studie uit de koker van
Frank Hu mag geloven. Volgens dat onderzoek vermindert een dagelijkse forse
koffie-inname je kans op sterfte met enkele tientallen procenten.
De onderzoekers, verbonden aan het prestigieuze Harvard, analyseerden de
gegevens van veertigduizend mannen en negentigduizend vrouwen, die ze
respectievelijk achttien en 24 jaar hadden gevolgd. Dronken de mannen zes of
meer koppen koffie per dag, dan was hun sterftekans twintig procent lager dan
die van niet-koffiedrinkers. Bij vrouwen verminderde die inname de sterftekans
met zeventien procent. Hoe meer koffie de mannen en vrouwen dronken, des te
meer verminderde hun kans of sterfte.
Hieronder zie je het verband tussen koffie-inname en sterfte voor mannen. Je moet
kijken naar de curve met het doorgetrokken lijntje.
|